amusement

Contact

E-mail:delasoul434@yahoo.nl

Feedback

Kapitalistische mode in een communistisch land

Tags

1959, communisme, Dior, kapitalisme, Mode, modellen, modeshow, Rode Plein, Rusland

In 1959 hield Dior een fotoshoot in het communistische Moskou. Het contrast tussen de prachtige, kapitalistische kleding en de communistische vodden leverde prachtige plaatjes op. Hieronder een korte compilatie.

 

Sommige Russische vrouwen kijken érg jaloers- wat op zich niet zo heel verwonderlijk is. De Russische kleding was niet heel erg modieus -de communistische Russische economie was meer gericht op zware industrie- en teveel keuze zou de hebzucht maar aanwakkeren. Daarnaast was de Westerse kleding mooier van kwaliteit. De foto’s zijn destijds gepubliceerd in Life Magazine.

Dior-modellen op het Rode PleinOtra instantánea del desfile de Christian Dior en Moscú, 1959rodepleinDior

Foto’s uit Life Magazine

dior_05 dior1959Moskou1

 

Veel onderzoek naar mode in de Russische communistische tijd is er niet gedaan, al vermoed ik dat het ongeveer vergelijkbaar is met de DDR. Tijd om dat eens uit te gaan zoeken…

Alles komt terug… (3)

Tags

Bettie Page, Jackie Kennedy, jurk, Mei Li Vos, strik, zalmroze

De First Lady is bijna altijd een stijlicoon. De huidige presidentsvrouw Michelle Obama is daar een goed voorbeeld van: op internet zijn er ontzettend veel tutorials te vinden om haar stijl te kopiëren. De H&M jurk die ze droeg tijdens een talkshow was wereldnieuws.

Vele First Lady’s gingen Michelle voor. Jackie Kennedy Onassis (1929-1994) is één van de meest bekende First Lady’s ooit en zij is vele jaren na haar dood nog steeds een stijlicoon.

Bovenstaande zalmroze jurk droeg zij naar een bezoek aan India in 1962.

Politica Dr. Mei Li Vos, die nu terugkeert in de Tweede kamer, droeg een soortgelijke jurk dit jaar: ik vermoed dat het een repro is van het merk Bettie Page.

Repro van de Jackie-jurk van het merk Bettie Page

Om eerlijk te zijn wil ik die jurk zelf ook wel. Mooie kleding raakt immers nooit uit de mode….

Alles komt terug….

Tags

1961, Femme, kleur, mint, Mode, Vogue

In februari 1961 verkondigde het modetijdschrift Vogue een nieuwe modekleur: prachtig mint.

Ook het blad Femme volgde deze trend:

En wat is vandaag de dag de nieuwe hype? Juist ja… mint. Zoals bijvoorbeeld deze jurk van Hell Bunny:

Ook ketens als H&M, Zara en Steps hebben veel kleding in deze kleur. Ik ga maar profiteren van de hype, aangezien ik het een prachtige kleur vind. Ik vrees dat je dezelfde kleur volgend jaar met een zaklampje moet zoeken….

Fashion Olympics

Tags

1912, 2012, Londen, London, Mart Smeets, Mode, Olympics, Olympische spelen, trui

Op tv worden we er al weken mee doodgegooid: de Olympische Spelen in Londen. De sportieve prestaties blijven spannend (ik wacht met spanning af op Ranomi Kromowidjojo en heb staan juichen bij de ongelofelijke overwinning van Meilutyte) maar op modegebied vind ik het niet zo heel spannend.

Een vriendin van mij wees me echter op een prachtige fotoserie van de Olympische Spelen uit 1912 in Stockholm. Verrassend om te zien hoe de mode soms (niet) veranderd is.

Zwemsters uit 1912

Londen 2012, winnares 100 m schoolslag: Ruta Meilutyte

Wat betreft het uiterlijk van zwemkleding is er uiteraard niet zo heel veel veranderd- het minder schommelende lichaamsdelen, hoe beter- alleen is het merkje nu prominenter. Wél is het materiaal van badpakken veranderd. In de 19e eeuw werd het badpak van wol gemaakt- niet erg praktisch, maar dat was de badmode van die tijd ook niet: daar zaten bijvoorbeeld kragen aan. In de loop van de 20e eeuw werd de badmode voor vrouwen korter, nadat een vrouw in een kort badpak een wedstrijd gewonnen had. Meilutyte zal in elk geval een badpak van textiel gedragen hebben, omdat in 2010 badpakken van rubber en polyurethaan verboden werden.

Tenniskleding is door de jaren heen wel erg veranderd. In 1912 was de vrouwenkleding niet bepaald praktisch te noemen, zoals blijkt uit onderstaande foto.

Vroeger waren de kledingeisen strenger: spelers droegen toen verplicht wit. Dat hoeft nu alleen nog op Wimbledon. Ook was de kleding een bedekter, wat te maken heeft met de seksuele normen uit die tijd: men was toen een stuk preutser. Wel dragen vrouwen tijdens het tennis wel nog vaak een tennisrokje of -jurkje.

Tennisster Venus Williams

De verrassing op modegebied voor mij van dit jaar? Die komt uit onverwachte hoek.

Het is namelijk Mart Smeets, die ik voor de eerste keer in een jasje zag in plaats één van zijn beruchte gebreide truien met vreselijke print. Over een kledingrevolutie op de Nederlandse tv gesproken….

Viva la Vogue ♥

Tags

Cécile Narinx, Elle, Karin Swerink, Mode, Modetijdschriften, nummer één in Nederland, tijdschrift, tijdschriften, Vogue, Vogue Nederland

Na ruim een eeuw wachten is hij er dan: de eerste Nederlandse Vogue. Karin Swerink tekende als hoofdredacteur voor het blad. Swerink is o.a. bekend van het blad Glamour (patatjes met champagne) en als het jurylid met de knalrode lippen in Holland’s Next Top Model.

Met de Nederlandse Vogue wordt Holland onderdeel van een lange modetraditie. In 1892 werd het tijdschrift opgericht door Arthur Turnure in Amerika. Na zijn dood in 1909 nam Condé Nast (oprichter van Condé Nast Publications, de uitgever van o.a. Vogue en Vanity Fair) het magazine over en maakte er een tweewekelijks verschijnend tijdschrift van. Dit was een groot succes en in 1916 volgde Groot-Brittannië. Vier jaar later kregen Frankrijk en Italië hun eigen Vogue.

Voor de aardigheid heb ik ruim een eeuw Vogue-covers op een rij gezet. Uit de verschillende decennia blijken heel goed de verschillende modetrends en de technische vooruitgang met de jaren. Het zijn weliswaar covers uit verschillende landen, maar aangezien Vogue wel volgens een bepaald format wordt gemaakt (wat Swerink in dit interview ook bevestigt) geeft het wel een mooi tijdsbeeld.

Covers rond de eeuwwisseling

Jaren 1910

Jaren 1920

Jaren 1930

Jaren 1940

Jaren 1950

Jaren 1960 (met o.a. supermodellen Twiggy en Jean Shrimpton)

Jaren 1970

Jaren 1980 (heel veel covers met actrice Brooke Shields!)

Jaren 1990: de tijd van de supermodellen Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Christy Turlington, Tatjana Patitz)

De eerste Nederlandse Vogue. Overigens was de slagzin niet erg origineel, die was jaren geleden al gebruikt bij de introductie van ELLE (onder leiding van Cécile Narinx). Het motto van Swerink: beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Modische Superfrauen?

Tags

Anette Simon, cultuur, DDR, elegantie, feminisme, geschiedenis, ideaalbeeld, Mode, modische superfrauen, psychische klachten, SED, Sibylle, stijl, supervrouw, supervrouwen, vrouwen, werkdruk

Elk vrouwentijdschrift schrijft voor een specifieke doelgroep en presenteert een bepaald imago van de vrouw. In het geval van de Nederlandse Glamour is dat bijvoorbeeld een vrouw die een carrière heeft, mode-bewust is maar die zeker niet perfect hoeft te zijn. De Nederlandse Viva heeft de rubriek Anybody, waarin doodgewone vrouwen naakt hun lichaam tonen. Alle lichaamstypes zijn er in te zien- dik, dun, appel, peer, zandloper, met littekens.

De rubriek Anybody in Viva. Foto is afkomstig van www.dooping.nl

In de dictatuur van de DDR was dat anders. Het Oost-Duitse modeblad Sibylle was bedoeld voor alle vrouwen- van tieners tot bejaarden. Het tijdschrift presenteerde de lezeressen het ideaalbeeld van de leidende partij de SED: de ‘Superfrau’ . Dit was, geheel conform het staatsbeleid, een vrouw die fulltime werkte, haar huishouden spic en span op orde had en er daarnaast ook nog eens piekfijn verzorgd uitzag, elegant was, haar kinderen goed verzorgde en ’s avonds nog even zelf het nieuwste model jurk zelf maakte (die was door de falende socialistische planeconomie immers nergens te koop) én nog altijd vrolijk was (hoewel de redactie niet altijd aan dat beeld voldeed). Dat het aan de staatsnorm voldeed was niet verrassend, aangezien het blad gecontroleerd werd door de Stasi (veiligheids- en inlichtingendienst van de DDR) en voordat het gedrukt en verspreid werd.

Foto’s in Sibylle, van Roger Melis

Dit vrouwbeeld was volgens de psychotherapeut Anette Simon algemeen in de DDR (waarschijnlijk met dank aan de indoctrinatie van de Stasi), maar de werkelijkheid zag er anders uit: in de DDR waren relatief veel geesteszieke vrouwen, wat mede veroorzaakt werd door de te hoge werkdruk. Boodschappen doen was bijvoorbeeld een nachtmerrie door de enorm lange wachttijden. Bovendien is de combinatie fulltime baan + gezin + huishouden sowieso al pittig. Overigens was die fulltime baan bijna nooit een baan op hoog niveau: carrière maken in de DDR was voor vrouwen moeilijk.

De redactie van Sibylle erkende dat de werkdruk erg hoog lag, en wijdde daarom een hele rubriek aan het thema ontspannen. Ontspanning was nodig om niet ziek te worden en om de hoge werkdruk aan te kunnen.  Opvallend was hierbij dat uitgebreid werd uitgelegd wat ontspannen precies inhield: dat wekte de suggestie dat de Oost-Duitse vrouwen niet wisten wat dat begrip nu precies betekende. Ook daaruit blijkt weer dat er een enorm hoge druk was om aan het ideaalbeeld te voldoen. Wat betreft het werken voldeden veel vrouwen aan de norm, maar hoe of het er binnenshuis altijd netjes uitzag en of de vrouwen zelf er altijd perfect uitzagen betwijfel ik… immers, een mens is ook wel eens moe of ziek. Geen mens is perfect- en dat hoeft ook niet.

De jaren ’50 in mijn eigen kledingkast

Tags

New Look, Vintage, eighties, fifties, Giensch, winkelen, Utrecht, jaren vijftig, jaren '50, cirkelrok, Retro & Chic, outfits, fifties revival, jaren '80, jaren tachtig

Zoals al bekend was hou ik erg van de fifties style, en dan met name de New Look (omdat hij me zo mooi staat, haha ;) ). Authentieke jaren ’50 kleding is echter erg moeilijk te krijgen. Vaak is het vintage uit de jaren ’80 toen er een fifties revival was. Ik heb bijvoorbeeld een prachtige katoenen zwart/witte jurk uit de jaren ’80 met New Look model, waar prima een petticoat onder past.

Eighties katoenen jurk ( 1953 Retro & Chic) , in fifties style. Foto is eigendom van de winkel, de jurk inmiddels niet meer ;)

Jurken in jaren ’50-stijl zijn nog wel te vinden in de hedendaagse winkels (deze jurk van Steps bijvoorbeeld, of bij H&M. In het wat duurdere segment is er de categorie swing dresses van Topvintage of I Love Vintage. Het merk Bettie Page maakt erg mooie jurken. Een al dan niet authentieke cirkelrok wordt al een stuk moeilijker, terwijl dit wel een basiskledingstuk voor de vrouw in de jaren vijftig was. Dat is jammer, want cirkelrokken zijn prachtig en goed draagbaar in het dagelijks leven, maar ook op feestjes (eventueel met een petticoat voor het ultieme New-Look silhouet). En als je er eentje vindt, moet je maar geluk hebben dat hij past- ik vond bijvoorbeeld een prachtige zwarte cirkelrok bij Bij Ons Vintage, maar die was een maat te klein. Idem dito voor een mooie originele jaren ’40 rok met flessenprint bij 1953 Retro & Chic. Eén van de voorwaarden voor een mooie outfit is toch wel de juiste maat kleding. Bovendien wil ik mijn kleding ook graag zonder corrigerend corset aankunnen.

Jaren ’50 cirkelrokken

cirkelrokken

Het eigen label van Giensch maakt schitterende kledingstukken geïnspireerd door oude stijlen van vroeger. Zo is er een jaren veertig bandplooibroek (geschikt voor de Marlene Dietrich-look), mooie fifties jurken en een serie cirkelrokken. Vooral de laatste zijn mooi: goed te combineren, en van erg mooie stoffen (zie mijn eerdere blog Shop ’till you drop!). Ook fijn: de jurken zijn geschikt voor dames met grote borsten. Een verademing ten opzichte van winkels als de Zara waar een cup A nog problemen oplevert om in een bloesje te passen. En mocht u het zich afvragen: nee, ik word niet gesponsord door de winkel. Het omgekeerde is eerder het geval.

Giensch jurk van het eigen label

Ondergoed als trend van de consumptiecultuur?

Tags

Björn Borg, boxer, consumptiecultuur, corset, crisis, Elizabeth I, Lisa Jardine, ondergoed, rijkdom, trend, Tudor, welvaart

Vandaag stuitte ik op een leuk artikel van historica Lisa Jardine over de terugkerende trend van het tonen van ondergoed (met dank aan Aletta). Tegenwoordig is het bon ton om onderkleding als corsetten en onderbroeken te showen (ik schreef er op mijn blog eerder ook al over), maar in de Tudor-tijd was dit ook populair. Zowel mannen als vrouwen toonden rijk gedecoreerd ondergoed: van de Engelse Queen Elizabeth I is op portretten duidelijk te zien dat zij kostbaar kant onder haar kleding droeg. Jardine brengt dit in verband met het showen van financiële rijkdom. Het getoonde ondergoed is duidelijk prijzig en toont aan dat de drager of draagster in kwestie genoeg geld heeft om dit soort luxe te kopen. Dat lijkt te kloppen: de jongetjes die hun broek zo laag dragen dat hun boxershort zichtbaar is, hebben bijvoorbeeld nooit een exemplaar van de Wibra of de HEMA aan, maar altijd een dure Björn Borg.

Links: Queen Elizabeth I, rechts: Dita von Teese

Image

Jardine vraagt zich af of dit een gevolg is van welvaart. Het artikel komt uit 2008, voor de grote crisis echt losbarst. Zij herinnert zich dat het in haar eigen jeugd not done was om ondergoed te tonen. In 1955, toen zij 11 jaar was, was het heel duidelijk dat onderkleding niet zichtbaar moest zijn. Eén van de grootste nachtmerries (horror of horrors) was dan ook als de petticoat zichtbaar was onder het groene schoolrokje. De echte ‘consumptiecultuur’ zoals wij die kennen kwam pas op in de jaren ’60, en de jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog waren in economisch opzicht niet bijzonder voorspoedig. Jardine vraagt zich af of deze trend met de toen naderende crisis weer af zal nemen.

Vier jaar later geloof ik niet dat ze gelijk gekregen heeft- de winkels hangen vol met corset-achtige jurken en bovenkleding, popsterren als Lady Gaga dragen on stage nog steeds veel corsetten en helaas zie ik in het straatbeeld nog regelmatig boxers boven laaghangende broeken verschijnen. Ik denk dat een belangrijke reden hiervoor is dat men, ondanks de crisis, toch vaak nog behoorlijk wat te besteden heeft in Nederland: de welvaartsstandaard is vandaag de dag vele malen hoger dan toen in de jaren ’50. De andere reden: vrijere normen op het gebied van seks en kleding.

ImageImage

Meer weten? Het hele artikel van Lisa Jardine is hier te lezen.

Die Dirndl

Tags

Beieren, dirndl, EK, klederdracht, kledingdracht, München, Oktoberfest, stedentrip, Voetbal

Vorige week was ik in München voor een stedentripje. Aldaar viel mij de ontzettend grote hoeveelheid dirndls op, zowel in het straatbeeld als in de winkels. Niet alleen de koffiedame van het zeer authentieke Beierse hotel waar ik logeerde droeg ze, ook de meisjes in de Bierstubes en dames op straat hadden ze ook aan. Aldus ging ik mij afvragen waar de Beierse voorkeur voor dit ‘foute’ kledingstuk vandaan komt en wat de geschiedenis erachter is.

Het stadsmuseum van München gaf antwoord op deze vraag. Volgens de historie komt de kledingdracht in München van de familie Ebenböck (wie dat waren, vermeldde het museum helaas niet). Voordat de dirndl nationale klederdracht werd, werd het vooral gedragen in Zuid-Duitsland, Oostenrijk en diende het om aan te geven uit welke stand de draagster afkomstig was. Doorgaans worden de jurkjes gedragen op nationale feestdagen en volksfeesten, zoals bijvoorbeeld het Oktoberfest. De dirndl stamt uit de periode 1870-1880. In de tijd na de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) werd de dirndl een alternatief zomerjurkje voor andere bestaande kledij.

Dirndl in het Münchner Stadtmuseum

Symbolische betekenis

De dirndl heeft ook nog een symbolische betekenis: hij duidt de status van de draagster aan. Als de sleep aan de rechterkant vastgebonden wordt geeft ze hiermee aan dat ze getrouwd, verloofd of op een andere wijze “vergeven” is. Een sleep aan de linkerkant geeft aan dat de draagster vrijgezel is. Indien de sleep aan de voorkant vastgemaakt wordt, geeft dit aan dat de vrouw in kwestie nog maagd is. Een sleep aan de achterkant duidt een weduwe aan. Of het vandaag de dag nog zo gedragen wordt, weet ik niet- ik heb er in München ook niet op gelet eerlijk gezegd. Wél vond ik ze flatterend- ze snoeren de taille een beetje in en laten de boezem voller lijken. Bovendien verbergt de rok een eventueel buikje.

Met het EK Voetbal verschijnen er ook talloze voetbalvarianten zoals de dirndls hieronder. Inclusief grasmat voor slidings. Te koop voor slechts 359 euro… wie biedt? ;)